5 daagse reis van de senioren personeelsverenging naar Rügen

met Bolderman excursiereizen
24 juni t/m 28 juni 2024

Met 47 personen vertrokken we maandag 24 juni met een Comfort Class Touringcar van busbedrijf Hoffman naar Rügen, een schiereiland gelegen in Duitsland aan de Oostzee.
Iedereen was mooi op tijd aanwezig op de P&R Hoogkerk. Voordat we vertrokken stelde buschauffeur tevens reisleider Mirko zich in de bus aan ons voor, gaf wat instructies en deelde een mooi samengesteld programma overzicht uit. Hij deelde ook gelijk mede dat je op Rügen overal contant moet betalen. Daar hadden velen van ons niet op gerekend en moesten dus de volgende dag een pinautomaat zoeken.

Vervolgens heette Rob Füncke iedereen welkom en om 10.00 uur kon door de chauffeur het gaspedaal worden ingetrapt. Onder vrolijk klinkende duitse schlagers zorgde koffiedame Ima tijdens de reis voor de koffie in de bus, zodat wij konden blijven zitten. Via Bremen, Hamburg, Lübeck en Rostock reden we naar Stralsund om vandaar over de 2 kilometer lange Strelasundbrug op het eiland Rügen te komen. Nog een klein uurtje en dan zouden we bij ons Gasthof Breeger-Bodden in Breege aan komen. Onderweg hadden we regelmatig een stop en in Dummerstorf ons diner. (nou ja diner?)Bij ons hotel aangekomen werden we verwelkomd door de eigenaar Fabian uit Hoogezand. Hij gaf wat instructies en deelde de sleutels uit. Nadat iedereen zich op zijn kamer had geïnstalleerd gingen sommige nog even naar de haven wandelen, wat drinken of bleven op de kamer.

Dinsdag 25 juni
Na het ontbijt en het betalen van de excursies aan Mirko stapten we in de bus en werden we verwelkomt met het lied: Guten Morgen Sonnenschein. Eerst reden we naar Jasmund Nationaal Park met als bezienswaardigheid de Konigsstuhl, de hoogste krijtrots van het eiland. In het bezoekerscentrum kregen we een film over het gebied te zien en konden we het museum in. Vervolgens kon je een wandeling maken in het park.
Om 12.15 uur vertrokken we naar Kap Arkona, het noordelijkste deel van Rügen.
Tot 16.30 uur had je de tijd om te wandelen of met een treintje te gaan. Rondje Putgarten, Kap Arkona, Vitt. Door Mirko was aangeraden om naar Vitt te gaan voor gerookte vis. Velen volgden dit advies, en het was inderdaad erg lekker!

Ans en Corry kozen ervoor om te gaan wandelen. Echter al kletsend misten ze de trap op het strand die hun weer naar boven zou brengen. Om de boot niet te missen besloten ze de steile helling op te klimmen, wat voor een bergbeklimmer nog een hele uitdaging was geweest, laat staan voor deze twee dames. Ze kwamen dan ook niet ongeschonden boven. Corry voerde nog een levensreddende actie uit zodat ook Ans boven kwam.
Aaf en Sabine hadden een ander probleem. Bij een van beide dames raakte de hak van de schoen los. Door twee behulpzame, onbekende mannen zijn ze de trap opgehesen, zodat ook zij op tijd bij de bus aanwezig waren voor de terugreis naar het hotel. Hier hadden we om 18.00 uur het diner.

Het was een lange en drukke dag, maar de dag was nog niet ten einde. Op aanraden van Fabian en Mirko gingen veel mensen ‘s avonds nog met de bus naar de Störtebeker Festspiele, een openluchtvoorstelling in Rasewiek gelegen aan de oever van de Jasmunder Bodden. In de voorstellingen wordt het levensverhaal verteld van de roemruchte zeerover Klaus Störtebeker en zijn kornuiten. Het complete verhaal wordt in opeenvolgende jaren verteld. Het decor was indrukwekkend, vooral toen het schemerig werd. Langsvarende schepen, galopperende paarden en effecten met vuur.  Er was voortdurend iets te zien. Het verhaal op zich was wat moeilijk te volgen, maar het was een geweldige ervaring om dit openluchtspektakel mee te maken.

Woensdag 26 juni
Deze dag stapten we niet in de bus, maar liepen we naar de haven in Breege. Hier lag een grote boot die ons naar het autoloze eiland Hiddensee bracht. De tocht over het water duurde zo’n 5 kwartier, en met het mooie weer was dit al een prachtig begin van de dag.

Op Hiddensee had je de keuze om zelf je tijd in te delen of om mee te gaan op één van de huifkarren voor een rondtoer over het eiland. De toer duurde ruim een uur en zo zag je al snel veel van de omgeving.
Om 15.15 uur moesten we ons weer verzamelen voor de terugvaart, en om 18.00 uur kon iedereen in het hotel weer aanschuiven voor het diner.

Donderdag 26 juni
Om 9.00 uur vertrokken we met de bus en de eerste stop was bij het Circus in Putbus. Het Putbusser Circus is prachtig, in het centrum een ronde stervormige tuin en daarom heen witte gebouwen. Een vrijstaande obelisk markeert het midden.

Daarna reden we naar het Rügener poppen en speelgoedmuseum. Hier kregen we eerst koffie met gebak. Het was leuk om dit oude speelgoed allemaal te zien. Bij veel mensen riep het ook wel weer herinneringen uit de kinderjaren op.Om 11.00 uur reden we naar Sellin, waar we tot 13.15 uur de tijd hadden om het stadje te bekijken en naar de pier te lopen.

Om 13.15 uur vertrokken we naar Göhren. Hier stapten we in een boemeltreintje de Rasende Roland die ons naar Binz bracht. Er waren overdekte wagons en open wagons. Echter vanwege de rook zat je liever met je rug tegen de wind in.

In Binz kwam de bus en daar hadden we de keuze:
zo’n 1,5 uur vrije tijd in Binz
of met de bus naar Prora, bouwwerk van de nazi’s.
hier zo’n 1,5 uur vrije tijd rond Prora of een excursie naar het bezoekerscentrum van Prora
Om 16.45 uur moesten we weer verzamelen en vertrokken we naar ons hotel voor het laatste diner.
Het was een mooie dag waarin we veel hebben gedaan en gezien.

Vrijdag 27 juni
Helaas komt onze meerdaagse reis ten einde. We moeten het hotel en het eiland Rügen vandaag verlaten. Na de hoteleigenaar een compliment te hebben gegeven voor de goede verzorging en het lekkere eten nemen we afscheid.
Ook op de terugreis hebben we regelmatig een stop. We rijden door naar Ems Rhede en hebben daar ons laatste diner. Rob houdt een praatje, en bedankt de buschauffeur voor de paar zorgeloze dagen die we hadden.
Elke morgen voor de bus vertrok werden we door Mirko voorzien van de nodige informatie voor die dag: wat gaan we doen, leuke tips, instructies, enz. Duidelijk waren de afspraken over de tijden en de plaatsen waar we ons moesten verzamelen. Verder was zijn rustige rijstijl ook erg prettig. Als dank kreeg hij een “puutje” met geld wat onder de groep was ingezameld.
Het laatste diner in Ems Rhede was voortreffelijk. Vandaar uit werden de laatste kilometers afgelegd naar P&R in Hoogkerk.  Koffers werden uitgeladen, afscheid genomen en eenieder keerde huiswaarts.
Alles was tot nu toe goed gegaan, maar….. wat nog niet eerder was voorgekomen, gebeurde nu. Er bleef een koffer staan, maar er miste ook een koffer. Duidelijk dat iemand de verkeerde koffer had meegenomen. Gelukkig werd dit ’s avonds door Wies nog opgelost zodat ieder rustig kon slapen.
Met alle dagen zon en een gezellige groep was het een prachtige reis en goed georganiseerd!